Keuzemenu voor noodoproepen vanaf 11 februari 2020 (08 november 2019)

Op 11/02/2020, de 112-dag, voert België een keuzemenu in voor het noodnummer 112. In een noodsituatie zal je slechts één enkel nummer moeten onthouden om de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

Eén enkel nummer voor 3 hulpdiensten

Als je 112 belt moet je kiezen welke hulp je nodig hebt: van de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, wordt de beller rechtstreeks met de juiste noodcentrale doorverbonden.

Deze vernieuwing maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en moet vermijden dat een oproep nog moet worden doorgeschakeld. Het menu lijkt op dat van de app 112 BE, waar je via een icoontje de vereiste hulp kiest (ambulance, brandweer of politie). Zowel via de app als het keuzemenu word je onmiddellijk met de juiste noodcentrale in verbinding gebracht.

Ter herinnering: in België raadt de FOD Binnenlandse Zaken aan om voor de brandweer en ambulance naar het nummer 112 te bellen. Voor de politie kan je ook naar 101 bellen. Achter deze twee nummers gaan twee verschillende structuren schuil voor het beheer van noodoproepen: één voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie. Het gaat dus om verschillende oproepcentra met verschillende processen voor de behandeling van oproepen. Indien je bijvoorbeeld het verkeerde nummer draait door het noodnummer 112 te bellen om hulp te vragen aan de politie zal je worden doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Zo kan je nu kostbare tijd verliezen. 

In alle gevallen wordt je geholpen

Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar het noodnummer 112 belt, ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je geen of de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn.

Pieter De Crem, Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken: “De invoering van het nieuwe keuzemenu heeft als doel om mensen in nood beter te helpen. Noodsituaties zijn erg stressvolle momenten. We willen burgers daarom helpen om zo snel mogelijk de hulpdienst te alarmeren die hij of zij nodig heeft. Het keuzemenu werd als pilootproject tussen 1 oktober 2018 en 17 januari 2019 ingevoerd in de provincies Namen en West-Vlaanderen en is positief geëvalueerd. Het gebruik van deze technologie heeft een gunstige invloed op zowel het terugdringen van het aantal nodeloze oproepen als het aantal oproepen dat van 112 naar 101 moet worden doorgeschakeld en omgekeerd.” 

Gebruiksvriendelijk

Het interactieve keuzemenu is een gebruiksvriendelijk hulpmiddel waarmee je efficiënt en sneller geholpen wordt. Het werkt op een gelijkaardige manier als de app 112 BE, namelijk door een eenvoudige keuze te geven tussen ambulance, brandweer of politie voordat je een operator aan de lijn krijgt. Als je een smartphone hebt, kan je de app 112 BE ook als alternatief gebruiken voor het keuzemenu.

Dit keuzemenu helpt bellers efficiënter en sneller omdat ze enerzijds meteen in de juiste noodcentrale terechtkomen, en anderzijds omdat er meer lijnen vrij blijven omdat operatoren in de noodcentrales zich niet moeten ontfermen over nodeloze oproepen of tijd moeten spenderen aan het doorschakelen van oproepen. 

Hoe werkt het?

Vanaf 11 februari 2020 moet je het volgende doen als je dringend hulp nodig hebt van een ambulance, de brandweer of de politie:

  1. Bel naar het noodnummer 112
  2. Luister naar de boodschap:
    « Noodcentrale.
       Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
       Voor politie, druk 2. »
  3. Maak je keuze: 1 of 2
  4. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:
    « Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1 .
       Voor politie, druk 2.
       Blijf aan de lijn. We verbinden u door. »
  5. Blijf aan de lijn: een operator zal uw oproep beantwoorden.

Eerst hoor je dus het keuzemenu. Zodra je je keuze valideert door op 1 of 2 te drukken word je doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Indien je geen keuze maakt, wordt de boodschap één keer herhaald en word je daarna automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is. Indien je een verkeerde keuze maakt, word je, net zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum doorgeschakeld. 

Meer info: www.112.be/nl/menu 

 

Contact

Thomas Biebauw
tel: 02 500 24 02
GSM 0471 50 06 94
email