Operator 112

Wat is zijn/haar rol? 

De operatoren 112 behandelen de noodoproepen om dringende medische hulp en dringende brandweerhulp. Ze behandelen ook oproepen naar het nummer 1722 (geactiveerd bij noodweer) en het nummer 1733 (huisarts van wacht). Als operator 112 maken zij echt her verschil, hun kalmte aan de andere kant van de lijn kan levens redden.  
 

Wat zijn haar/zijn missies? 

De operatoren 112 zijn de eerste stap naar hulp. In een noodsituatie houden zij het hoofd koel en stellen ze de juiste vragen. Daarbij staan ze in nauw contact met de hulpverleners die hun ogen en handen zijn op het terrein. De ambitie is om iedere oproep binnen de vijf seconden aan te nemen. Het gaat er niet om om zoveel mogelijk oproepen in een zo kort mogelijke tijd te behandelen, maar om mensen zo snel en zo goed mogelijk te helpen.  De centrale is teamwork, 24/24 en 7/7 staan zij paraat per shift van 12u. 
 

Wat zijn zijn/haar vaardigheden? 

Onze operatoren 112 kunnen zowel goed in teamverband werken als dat ze zelfstandig kunnen werken. 

Dankzij hun kritisch inzicht en analytisch vermogen, verwerken zij alle informatie zodanig dat zij de beste oplossing kunnen bieden in de gegeven omstandigheden.  

Service dragen ze ook hoog in het vaandel. Ze begeleiden interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier. Op die manier leveren ze een persoonlijke dienstverlening en houderhouden ze constructieve contacten.  

Wat onze operatoren 112 zeker ook typeert is hun stressbestendigheid. Ze reageren resultaatgericht op stress door hun eigen emoties onder controle te houden en door constructief om te gaan met kritiek.